Неділя, 05.05.2024, 07:15
Вітаю Вас Гість | RSS

Скірченська гімназія Торчинської селищної ради

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Для вчителів

Взаємодія вчитель - учень

Застосування ефективних прийомів спілкування

Реалізація цієї навчальної програми залежить від відкритого спілкуваня між учнями та учнями і вчителями. Учні мають зрозуміти та засвоїти основні правила обговорення у класі, водночас і вчителі повинні зрозуміти та засвоїти певні основні прийоми міжособистісного спілкування для полегшення роботи з класом. Нижче наводиться кілька корисних ідей для учнів і вчителів що мають підвищити рівень їх взаєморозуміння та ефективність навчання. Дискусії, доповіді та виконання завдань у класі проходять значно ефективніше, коли кожен учень знає правила та виконує їх. Правила вимагають навчитися користуватися своїми правами та керуватися своїми обов'язками. 

Правила обговорення у класі для учнів
1. Слухати один одного - це досягається встановленням візуального контакту з тим, хто говорить. Коли доповідач закінчить, хтось з учасників обговорення стисло узагальнює сказане, перш ніж ділитися власними думками. Деякі вчителі використовують ключ від замка, що його тримає той, хто говорить, тим часом як інші слухають.
2. Говорити по одному - під час групової дискусії лише один учень може говорити в кожний даний момент. Ідея "ключа" спрацьовує тут добре. Слухати і говорити по черзі - два правила, що посилюють одне одного.
3. Триматися в межах теми - учні не повинні відхилятися від головної теми дискусії. Виявляючи тактовність, лідер групи може сказати в такому разі: "Я не певен, що це стосується того, що ми обговорюємо. Чи не допоможете ви мені?" Це дає учневі змогу чіткіше висловитися або зрозуміти, що обговорення пішло не тим шляхом.
4. Ділитися ідеями - учням потрібно, щоб їх заохочували ділитися думками. Кожний учень у класі має почувати себе вільним висловлювати власні ідеї. Нехай учні знають, що їхні ідеї становлять інтерес і будуть належно оцінені. Якщо твердження учня надумане або хибне, вчитель має відреагувати приблизно так: "Багато учнів і дорослих погодилися б з тобою. Проте ми знаємо, що..." У такому разі учень не соромитиметься та не ніяковітиме за неправильну відповідь.

5. Забезпечити самоповагу - всі учні залучаються до участі у класних роботах та обговореннях. Однак учень повинен мати право "пропуску" (пропустити свою чергу висловлюватися) у ситуаціях, болісних для нього.

6. Придушення позазаконня (особистості критицизм) - самовираження учнів має значно більше шансів реалізуватися, якщо вони розуміють, що не погодитися з кимось - нормальна річ, проте не варто судити інших людей за їхні ідеї. Допоможіть учням зрозуміти, на що схоже придушення чужої думки і як почуваються інші в подібних ситуаціях. Нехай учні знають, що така поведінка неприйнятна і неприпустима.

7. Виявляйте повагу до всіх учнів - не може бути неважливих запитань. Будь-яке запитання цінне. Нехай учні знають, що всі їхні запитання сприйматимуться з повагою і за них будуть дані відповіді під час навчання.

Міжособистісні прийоми для вчителів

Подання ключових ідей, певність учнів у тому, що ви розумієте, про що вони говорять, та втручання, коли учні нечітко висловлюються, необхідні компоненти ефективного викладання. Існує п'ять прийомів спілкування, які допоможуть учителеві заохотити міжособистісні зв'язки, а саме: слухання, відбивання (відображення), з'ясовування, опитування та пошук прикладів.

1. Слухання - це процес, орієнтований на дію, що потребує від слухача використання всіх його чуттів у відповідь на слова та вчинки іншої особи. Вчителі можуть поліпшувати свою здатність слухати, звертаючи увагу на мовні та поведінкові натяки учнів. Учитель може стежити за асоціативністю ідей, змінами у розмові, відкриванням чи закриванням зауважень, рекурентністю посилань, невідповідностями та розбіжностями у спілкуванні та замовчуванні думок.

2. Відбивання (відображення) - це процес дослівного повторення сказаного іншою особою. За помірного використання це допомагає вчителеві переконатися, що він правильно почув учня. Якщо висловлення було перекручено, то відтак учень дістає можливість його переповісти. Цей прийом можна застосовувати також для того, щоб учень міг дізнатися, чи адекватно сприйняте його висловлювання вчитем.

3. 3'ясовування допомагає учням і вчителям виробляти нове розуміння теми створенням різних моделей думки. Як процес воно подібне до інтерпретації. З'ясовування виходить за межі сказаного окремим учнем. Це надає вчителеві певної свободи дій у поєднанні кількох учнівських думок для формування нової концепції розуміння. Учитель при цьому може сказати: "Протягом уроку ви торкалися таких моментів стосовно... Чи може це означати, що ви мали на увазі..?" Таким чином учень дістає можливість поміркувати над новою думкою або ідеєю (і погодитися чи не погодитися).

4. Опитування - допомагає вчителеві зрозуміти, що думають учні з приводу теми. Тут доречними будуть такі поради:

а) ставте відкриті запитання (з можливістю вільного вибору відповіді) типу: "Чи можете ви щось додати?", "Як ви себе почуваєте?", "Чи не хотіли б ви ще щось сказати?";

б) ставте запитання по одному. Не створюйте напруженості серією одночасних запитань. Нехай учень відповідає щоразу на одне запитання;

в) забезпечте учневі можливість відповісти на запитання. Чекайте не менше ЗО секунд, поки він обдумає відповідь;
г) вимагайте обгрунтування відповідей. Підтверджуйте (визнавайте) відповідь учня, дякуючи за участь. Якщо учень відповів фактично неправильно, будьте з ним тактовним і пізніше надайте правильну інформацію;

д) надавайте учневі можливість виходу із скрутного становища. Ставлячи запитання, реагуйте на можливі ознаки хвилювання, страху, неспроможності відповісти. Перервіть мовчання, що затягнулося, словами: "Ви, здається, надто серйозно поставилися до запитання. Можливо, вам потрібно більше часу або допомога?"

е) завершуйте опитування на позитивній ноті. Дайте учням зрозуміти, що ваші запитання не були простими і що вони добре попрацювали, висловлюючи свої ідеї.

5. Пошук прикладів. Часто буває, що учням легше навести приклади чи ілюсграції, ніж передати абстрактну ідею або концепцію. Просто запитавши: "Чи не могли б ви навесги приклади або описати те, що намагаєтеся висловити?", ви допоможете учням виразити свою думку. Усі п'ять міжособистісних прийомів, застосовані у взаємозв'язку, покликані допомагати учням розширювати та розвивати власні ідеї. Ці прийомии підтримують обговорення. Їх можна використовувати під час класних дискусій, виконання завдань, для організації рольових ігор та розробки альтернатив під час прийняття рішень.
Категорія: Для вчителів | Додав: skirche_shkola (16.10.2012)
Переглядів: 1209 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz