ПОРАДИ ВИПУСКНИКАМ школи ЩОДО ВИБОРУ МАЙБУТНЬОЇ ПРОФЕСІї
Шановні Випускники!
Кожна людина, що починає якусь справу, сподівається на успіх, але досягає його не кожен, а тільки той, у кого є нахили, здібності, талант до даної справи. Немає нездібних людей, є люди, які займаються не своєю роботою.
Для того, щоб вибір професії був зроблений свідомо, з урахуванням Ваших здібностей, можливостей і потреб на ринку праці необхідно:
- мати чітке уявлення про свої інтереси, здібності, нахили;
- визначити сферу діяльності та перелік підходящих для себе професій;
- мати чітке уявлення про обрану професію;
- оцінити свої здібності, можливості, стан здоров’я, необхідні для роботи за обраним фахом;
- знати, чи користується попитом на ринку праці обрана Вами професія;
- вибрати навчальний заклад, де можна отримати обрану професію.
У разі, якщо Ви вирішили продовжити навчання у вищих навчальних закладах і ще не визначилися, за якою професією (спеціальністю), тоді у профінформаційному секторі Ви зможете:
- переглянути відеофільм про професії (спеціальності), папки з описом професій, паспорти навчальних закладів, підприємств;
- ознайомитися з довідниками навчальних закладів, переліком молодіжних громадських організацій;
- одержати індивідуальну консультацію кваліфікованого спеціаліста.
Усі послуги служби зайнятості безкоштовні!
Об’єктивні передумови професійного самовизначення учнів та випускників загальноосвітніх шкіл.
У зв'язку зі змінами на ринку праці, відбувається постійна динаміка у світі професій. У цей час налічується близько 40000 професій, однак, щорічно з'являється близько 500 нових професій або старих професій з новими вимогами, й стільки ж професій зникає. Саме тому перед школярами гостро встає питання правильного вибору професії.
Серед десятків, сотень прийнятих людиною рішень, жодне не може зрівнятися за своїм значенням, по ролі, по впливу на долю з рішенням - ким стати, якім шляхом піти, у якій сфері служити людям.
Правильний вибір професії - відповідність здібностей, інтересів, нахилів, особистісних якостей людини вимогам тієї чи іншої професії - це запорука успіху в професійній діяльності. Вірний вибір дозволить особистості повністю реалізувати свій професійний потенціал, одержувати задоволення від обраної діяльності, стати професіоналом високого класу. Обираючи професію чи спеціальність треба враховувати також і потребу сучасного ринку праці в кадрах.
Поняття професійного самовизначення. Класифікація професій у відповідності з об’єктом праці.
У житті кожної молодої людини наступає момент, коли доводиться вирішувати, де продовжити навчання або куди піти працювати, тобто вибирати професію, свій життєвий шлях. Вибір професії називають одним із самих важких іспитів у житті людини. Якщо професія обрана випадково, і в людини відсутні передумови для виконання певної роботи, це спричинить масу неприємностей, з яких найбільш значними є низька продуктивність праці, помилки й промахи в роботі, нещасні випадки й аварії на виробництві.
Неправильний вибір професійної діяльності приводить до погіршення емоційного стану, фізичного і психічного перевантаження, поганого самопочуття й нервових розладів.
При виборі професії потрібно:
- знати зміст праці, що конкретно доводиться робити професіоналу, якими знаряддями й засобами праці користуватися, у яких умовах працювати;
- вивчити свої інтереси, здатності, схильності, професійні переваги, якості, необхідні для успішного виконання роботи, а також якості, що перешкоджають продуктивної професійної діяльності;
- проаналізувати ринковий попит на професію, де й наскільки вона затребувана, чи легко буде знайти роботу після одержання профільної освіти і які ймовірні шляхи кар'єрного росту;
- вирішити питання про те, де можна одержати вибрану професію, у якому навчальному закладі.
Правильний вибір професії дає можливість людині швидко й ефективно її засвоїти, успішно підвищувати рівень своєї професійної майстерності, отримувати задоволення від роботи, сприяє збереженню професійного довголіття.
Об'єктивні умови та найпоширеніші помилки під час вибору професії.
У психологічній науці накопичено чималий досвід, що допомагає оцінити труднощі, що виникають у процесі професійного самовизначення, усвідомленого вибору професії. Його суть полягає в тому, що вибір професії розглядається як багатоетапний процес прийняття рішення. Тому важливим моментом у виборі професії є аналіз помилок під час обмірковування свого майбутнього. Помилка у виборі майбутньої професії є неприпустимою, оскільки її наслідки дають про себе знати протягом всього життя.
Найпоширенішими помилками, яких припускаються молоді люди під час вибору професії є:
1. Вибір професії «за компанію». Багато хто вступає до навчального закладу лише тому, що до цього ж навчального закладу вступає товариш чи декілька приятелів, не усвідомлюючи, яку помилку він робить. Адже життя прийдеться прожити власне, а не чуже.
2. Зацікавлення лише зовнішньою стороною професії. Наприклад, із спеціальністю менеджера у багатьох підлітків пов'язані образи гарного офісу, меблів та комп'ютера. Алі мало хто знає, що це ще й велика напруга, стреси, постійні відрядження, переговори з різними людьми, ненормований робочий день.
3. Категоричність вибору: «чорно-білий» варіант уявлень про сутність професійної роботи. Якщо професія подобається, то все в ній здається гарним, і - навпаки. Молода людина не замислюється над тими сторонами, які не можна побачити з першого погляду, але саме вони можуть складати основний зміст праці й не відповідати інтересам або здібностям.
4. Тиск батьків або інших дорослих. Безперечно, потрібно враховувати думку більш досвідчених людей, які бажають вам тільки добра. Алі все-таки це ваше життя й вирішувати вам, бо жити з цією професією доведеться вам.
5. Престижність професії - річ доволі гарна. Проте, якщо ви маєте хист до якогось виду діяльності (наприклад, до педагогіки), то розвинути його вдасться найбільше в цій професійній діяльності. Адже всі мі знаємо прислів’я: «Не місце красить людину, а людина місце». Іноді хочеться щоб «ореол» професії прикрашав нас, і, потрапивши до товариства ми будемо почувати собі виграшно, викликаючи зацікавленість лише однією назвою обраної професії.
Але поміркуйте, що маючи такі думки, ми самі ж ставимо підпис під власною меншовартістю - адже вартість нам може надати тільки назва професії.
6. Перенесення ставлення до людини представника професії на відношення до самої професії. Дуже часто гарне ставлення до людини викликає бажання отримати таку ж професію, як й у цієї людини.
7. Думка про те, що професія є продовженням навчального предмету. За кожною навчальною дисципліною стоїть велика кількість конкретних професій. Наприклад, якщо ви цікавитесь літературою, треба ще подумати яку професію обрати. Це може бути - вчитель літератури, редактор, журналіст, бібліотекар тощо.
8. Застарілі уявлення про процес праці.
9. Незнання або недооцінка власних фізичних протипоказань. Адже є багато професій, які мають певні вимоги до фізичного стану людини, така робота може негативно вплинути на стан здоров'я.
10. Невміння розібратися у власних здібностях, особливостях характеру, мотивах вибору професії.
Труднощі, що виникають під час вибору професії.
Найчастіше ускладнення під час вибору професії у старшокласників виникають з таких причин:
- слабка поінформованість про навчальні заклади, невелика кількість професій, з якими ознайомлений старшокласник;
- невміння правильно оцінити власні можливості;
- думка, що все вирішиться „само собою”, без участі майбутнього „фахівця”, несерйозне ставлення до вибору професії;
- важка доступність привабливої професії;
- велика кількість однаково привабливих варіантів;
- відсутність інтересу до будь-якої професії.
|